1. Alimentatia sanatoasa

Aspectul tau exterior conteaza. Dupa cum iti este cunoscut, modul in care aratam noi ca femei, se oglindeste in stilul de viata pe care il avem. Indiferent daca esti o femeie concentrata pe cariera, o femeie concentrata pe familie, sau ambele, starea de bine se reflecta in orice aspect al vietii tale. Pentru a putea sa te mentii mereu in forma iti voi da cateva sfaturi, care cu siguranta te vor ajuta sa iti imbunatatesti viata si sa obtii un plus de energie oriunde te-ai afla. In continuare voi face o clasificare, cat mai pe scurt, a aspectelor care te ajuta sa duci o viata sanatoasa. Acestea sunt: Alimentatia sanatoasa, miscarea, calitatea somnului, evitarea viciilor si gandirea pozitiva.

  1. Alimentatia sanatoasa

A avea  o alimentatie sanatoasa zi de zi consta in primul rand in diversitatea alimentelor pe care le folosesti pentru gatit. Pentru inceput ar trebui sa eviti achizitionarea unor produse, care, in urma prelucrarii industriale pot fi deteriorate din punct de vedere calitativ. Este cunoscut faptul ca femeile petrec destul de mult timp la cumparaturi. Daca te incadrezi in aceasta tipologie, foloseste acel timp in mod util, verifica compozitia produsului, data expirarii, si evita pe cat posibil mezelurile si conservele. Spun asta nu pentru ca nu ar fi bune pentru consum, doar ca au suferit multe etape de prelucrare. Iti recomand sa achizitionezi de cate ori ai posibilitatea carne cruda(neprelucrata in conserve si/sau mezeluri), lactate, fructe si legume proaspete. In ceea ce priveste lactatele (smantana, iaurt, unt, margarina, lapte, sana) iti recomand sa alegi o marca, pentru fiecare produs consumat, in care ai tu incredere, si sa o folosesti o perioada indelungata, cu procentajul de grasime care ti se potriveste. Cel mai important este sa consumi fructe proaspete, specifice sezonului in care te afli.

Din experienta proprie eu am observat ca daca e vorba de fructe si legume, cele mai bune ca gust, calitate si prêt sunt cele achizitionate din pietele publice. In ceea ce priveste carnea, am incredere mai multa in carnea din hypermarketuri, pentru ca iti da un fel de garantie a calitatii, deoarece nu ar putea fi comercializata altfel. Un produs cumparat destul de frecvent sunt ouale – recomand ca acestea sa fie cumparate din hypermarketuri, deoarece acolo mereu declaratia de conformitate este in regula, si este riscul scazut de a avea de-a face cu tot felul de bacterii patogene(Sallmonella sp., Pseudomonas sp.)

Acum ca am stabilit ce si cum, de unde si ce sa achizitionam, la fel de important este si cum ne organizam cu alimentatia pe parcursul unei zile. De departe cea mai importanta masa a zilei este micul dejun. Chiar daca urmezi sau nu in prezent o dieta, fie din cauza unei afectiuni(diabet) sau pur si simplu pentru ca vrei sa slabesti, permite-ti ca micul dejun sa fie cat mai bogat in substante hranitoare. Foarte important e sa reduci aportul de zahar, grasimi si sare din alimentatie, si sa consumi 2 litri de lichide in fiecare zi.

Micul dejun

miculdejun

Din experienta proprie am observat ca, daca aveam un mic dejun consistent dimineata, cand eram la munca, atentia si capacitatea de concentrare era mai ridicata si rezultatele pozitive isi faceau aparitia la perioade de timp regulate. Un mic dejun trebuie sa contina 3 alimente importante: carne, legume, lactate, un fruct si neaparat o bautura calda.

Idei pentru micul dejun:

  1. Paine, carne de pui sau peste, in combinatie cu oua preparate omleta sau fierte, la care se adauga obligatoriu diferite legume(ardei, ridichi, tomate, salata verde, spanac, ceapa, castraveti, masline, praz, varza razalita, etc) si un fruct de sezon, la care mai adaugati obligatoriu o ceasca de lapte cald.
  2. Sandwich cu carne prajita la gratar, branza(fie felii pentru sandwich, sau razalita), legume(ardei, castraveti, tomate, salata, ceapa, etc), ou fiert, un fruct de sezon la care mai adaugati obligatoriu un ceai (negru sau verde).
  3. Chiftelute cu carne, orez cu legume, la care se mai adauga ca desert laptele cu cereale sau un iaurt, sana, lapte batut, un fruct de sezon si o ceasca de ceai verde.
  4. Pentru zilele de post este potrivita – Salata orientala – asa ii spun eu – contine cartofi fierti, ceapa, masline, ardei capia crud si salata verde. La micul dejun mai adaugam un fruct de sezon, si o ceasca de ceai verde.

Mai sus am dat cateva exemple de mic dejun, care asigura necesarul de nutrienti pentru  cel putin pentru prima parte a zilei. In functie de cat de solicitanta este munca(fizica sau intelectuala) pentru fiecare persoana va recomand doar cresterea cantitatii. Intotdeauna recomand celor dragi ca dupa micul dejun sa consume neaparat o bautura calda(cafea, ceai, lapte, etc), pentru ca este foarte buna pentru reglarea tensiunii arteriale.

Pranzul

pranz

Este a doua masa importanta a zilei, si in acelasi timp si cea mai bogata caloric(cca 400 -700 kcal). Trebuie sa fie bogata in proteine si asigura cea mai mare cantitate de nutrienti din cele 3 mese zilnice. In general la pranz se serveste o supa sau o ciorba, si un fel principal format din carne, legume si salata. Se servesc cantitati ceva mai mari de carne(pasare, curcan, porc, miel, etc) si diferite legume(broccoli, cartofi, fasole, orez, paste fainoase) si salate(salata verde, conopida, varza, salata asortata – rosii, castraveti, ceapa, ardei , etc).

Idei pentru pranz:

  1. Ciorba(pastai, fasole, perisoare), tocana(papricas) de carne de pui sau porc, servita cu o garnitura de orez, mix de legume, etc, si o salata(varza, muraturi, salata asortata, sfecla,etc).
  2. Supa (taietei, galuste, legume, etc), friptura de carne cu cartofi piure(sau cartofi natur) si o salata.
  3. Ciorba de cartofi, paste / spaghette cu carne, și o salata de legume sau fructe.
  4. De post: supa de legume, chiftelute din soia cu garnitura de cartofi,  si o salata asortata.

Am mentionat mai sus cateva idei pentru pranz. Retetele in general sunt traditionale si destul de cunoscute in randul gospodinelor. Este indicat ca dupa pranz, sa mai serviti si un pahar de suc natural de fructe sau fresh, deoarece este bogat in vitamina C si ajuta la digestie. Cel mai important pentru pranz insa, este sa fie luat impreuna cu cei dragi, deoarece imbunatateste relatiile de familie.

Cina

cina

Cina este masa care se serveste seara, si consta in produse alimentare usor de digerat care asigura cantitatea energica necesara pentru somn. Este bogata in carbohidranti, si vitamine, deci se recomanda sa fie mai putina carne(pasare sau peste) si mai multe legume, sau doar salate cat mai complexe. Ciupercile, desi sunt recomandate pentru pranz, pot fi consummate si la cina dar in cantitate mai mica.

Idei pentru cina:

  1. Salate – legume, verdeturi proaspete, branza, ou fiert, fasole boabe, ciuperci(in cantitate mica – de gust) si eventual un dressing alaturi de ele si un fruct.
  2. Orez brun sau cuscus, servit alaturi de carne de pasare sau peste si cateva verdeturi proaspete.
  3. Mamaliguta cu branza si/sau lapte si smantana.
  4. De post: Cartofi copti cu mujdei de usturoi si / sau salata de legume.

In ceea ce priveste cina, in zilele noastre este in general singura masa pe care o putem lua impreuna cu familia, datorita stresului si programelor de munca diferite. Trebuie sa contina cat mai putine kilocalorii, si sa fie cat mai usor digerabille. Alaturi de mancarea de baza pentru cina, recomand cu caldura consumarea unui fruct de sezon(portocala, grapefruit, struguri – neaparat bogat in vitamina C pentru a ajuta la digestie).

Recomand in general evitarea consumarii produselor bogate in sare, zahar si grasimi, mai ales la cina, precum chips-urile si dulciurile. Voi reveni in urmatoarele zile cu alte articole care trateaza subiecte apropiate, astfel data viitoare voi scrie despre miscare si exercitii sportive.

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.