3. Importanța somnului pentru sănătate

somn

Somnul are un rol vital pentru sănătate. Te ajută la menținerea sănătății fizice și mentale și are ca scop creșterea și menținerea calității vieții. De asemenea starea de bine din timpul zilei depinde foarte mult de calitatea somnului.  Somnul te ajută să-ți păstrezi un echilibru sănătos al hormonilor responsabili cu reglarea cantităților de nutrienți din organism. De exemplu, insulina, este hormonul responsabil de reglarea cantității de glucide din sânge. La fel de important este și hormonul de creștere(HGH), eliberat în procesul de dezvoltare pentru copii și adolescenți.

Exercițiile și alimentația sănătoasă sunt foarte importante pentru tine, însă la fel de important este și somnul. Lipsa somnului poate afecta mai multe aspecte ale vieții tale, ceea ce duce la oboseala acumulată, lipsă de energie și creșterea riscului de accidentare. Pe lângă aceste aspecte, lipsa somnului îți poate afecta sănătatea în mai multe feluri cum ar fi: scăderea în greutate, lipsă de energie, crește riscul de apariție a bolilor cardiovasculare, afectează sistemul imunitar și afectează foarte grav motivația.

Principalele cauze a unui somn agitat sunt de obicei, cantitatea mare de cofeină consumată la ore nepotrivite ale zilei, stresul emoțional, alimentația și antrenamentele neadecvate, lumina artificială și prea multe proiecte în curs de desfășurare. Aici este foarte important modul în care îți organizezi timpul: cât timp acorzi fiecărei activități pe care o faci pe parcursul unei zile. Din punctul meu de vedere o femeie are nevoie de cel puțin o oră pe zi, timp în care să faci doar ceea ce îți place.

somn (1)

Pentru a-ți îmbunătății calitatea somnului, este important să ai un program fix de somn. Evită să locuiești în zonele aglomerate, deoarece zgomotele ambientale îți pot afecta somnul. Ne este recomandat consumul de alcool și cafea, sau orice  altă băutură care conține cofeină(energizante, bauturi carbogazoase) după ora 17:00. Dacă îți este greu să adormi încearcă mai multe tehnici de relaxare(de exemplu yoga). Cel mai important este să conștientizezi că somnul este un aspect important al vieții și îți recomand să îl combini cu alimentația sănătoasă și câteva exerciții sportive. Alături de acest sfaturi încearcă să eviți utilizarea telefoanelor mobile, televizorul sau laptopului înainte de culcare.

Din păcate foarte multe persoane nu dorm suficient, astfel este influențat considerabil procesul de îmbătrânire, scade eficiența sistemului imunitar și crește riscul de apariție a unor afecțiuni. Somnul este legat de activitatea glandei pineale, denumită simbolic cel de-al treilea ochi. Glanda pineală dictează ritmul circadian(alternanța zi-noapte percepută de organism), secretă melatonina, care funcționează ca un fel de centru care dictează circulația hormonilor în organism. Tot melatonina are și rolul de a regla menstruația la femei, de a menține ritmul cardiac în limite normale, și de a ajuta la diminuarea stressului. Alături de melatonină, somnul mai implica și alți neurotransmițători precum Gaba(acidul gama-aminobutiric), adenozina și acetilcolina care sunt secretate de hipotalamus. Cofeina de exemplu acționează asupra acetilcolinei(mai multe informații într-un articol viitor despre Vicii), care este responsabilă pentru inducerea stării de veghe. În schimb, acidul Gaba(acid gama-aminobutiric) și adenozina induc starea de oboseala care duc în cele din urmă, la somnul profund(REM).

Pe durata somnului organismul uman trece prin 3 faze: Somnul non-REM  și REM(Rapid-Eye-Movement)

somn

Literatura de specialitate susține că exită 3 etape ale somnului. În faza non REM a somnului visăm, iar în faza REM, mișcările globului ocular sunt mai rapide și putem trece cu ușurință în starea de veghe.

  • REM, Etapa 1 – mișcările globului ocular sunt mai intense, activitatea musculară încetinește, fiind urmată de o senzație de cădere în gol.
  • REM, Etapa 2 – mișcările ochilor încetinesc, inima bate mai lent, mușchii se relaxează și temperatura corpului scade. În această etapă organismul se pregătește de somnul profund(non-REM), fiind dificil să ne trezim.
  • non-REM, Etapa 3 – undele cerebrale sunt extrem de lente, mișcarea ochilor lipsește, și este foarte dificil să ne trezim. Persoanele care se trezesc în etapa non -REM a somnului sunt dezorientate timp de câteva minute. Somnul REM – având în vedere că organismul în timpul zilei a fost supus la mai mulți stimuli, informațiile colectate sunt procesate de creier și transformate în amintiri. În aceasta etapă oamenii visează. Nu există somn fără vise, însă nu întotdeauna oamenii își amintesc visele.

La adulți un ciclu complet de somn(REM + non-REM) durează între 90 – 110 minute, prin urmare pe parcursul unei nopți se alterează faze de somn non-REM cu faze de somn REM(mai lungi).

Somnul de frumusețe

După o noapte nedormită, cu toții arătăm groaznic – ochii ne sunt încercănați, părul ne stă în toate direcție și pielea este deshidrată.  În acest caz avem nevoie urgentă de tonifiere a organismului și să ne reîncărcăm rezervele energetice, pentru a putea face unei unei zile plină de provocări. Termenul de somn de frumusețe este folosit de obicei în contextul în care ai nevoie de somn suplimentar, deoarece ai fost privat de somn, cu puțin timp înainte. Pentru a avea o piele frumoasă, nu este necesar să folosim  produse cosmetice scumpe(maști de față, crème miraculoase, etc), ci doar să ne odihnim suficient. Dacă cauți sau ai căutat un tratament miraculous, somnul de frumusețe ar putea fi soluția ta.

somn frumusete

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.