4.1 Viciile.Fumatul ”Să te lași de fumat este cel mai ușor lucru din lume. Am facut-o până acum de mii de ori”(Mark Twain)

Destul de interesante sunt perspectivele pe care mulți oameni le adoptă când vine vorba de vicii. Precum spunea Moliere ”Prefer un viciu interesant în locul unei virtuți plictisitoare” sau ”Viciul este mama tuturor păcatelor, dar, fiind o mamă, trebuie respectat”, care din păcate este valabilă și astăzi în lumea largă.   ”Viciul este o practică, un comportament sau un obicei considerat immoral, păcătos, grosolan, tabu , depravare sau degradare într-o societate asociată”, sau cel puțin asta este definiția din dicționar. După cum este cunoscut în ziua de azi viciul se referă mai mult la obiceiuri proaste sau nesănătoase cum ar fi dependența de țigări, alcool și droguri. Alături de acestea mai există și alte vicii care afecteaza sănătatea și viața socială, precum, internetul și jocurile de noroc asupra cărora nu voi insista.

fumat-450x301Fumatul ”Să te lași de fumat este cel mai ușor lucru din lume. Am facut-o pâna acum de mii de ori”(Moliere)

Fumul de țigară conține peste 240 de substanțe toxice. Cele mai cunoscute sunt nicotina, gudronul și monoxidul de carbon. Fumătorul, în momentul în care își aprinde o țigară, practic își administreză o doză de nicotină care ajunge la creier, facilitează eliberarea de endorfine(substanța ce asigură organismului o stare de relaxare).  Lipsa nicotinei oferă fumătorului o stare ușoară de sevraj, iar pentru a trece din nou la starea de relaxare, acesta își va mai aprinde o țigară.

Fumatul dăunează grav sănătății, exact cum este menționate pe majoritatea pachetelor de țigări. Fumătorii sunt mai predispuși la cancer decât nefumătorii. Riscul bolilor cardiace este crescut, și rata mortalității crește constant în rândul fumătorilor.

efecte-fumat-smokerade

În continuare voi prezenta o metodă de a te lăsa de fumat, care a funcționat la mine. Primul pas este să decizi că într-o perioadă de maxim 10 zile vei renunța total la țigări. Așa că îți voi spune cum poți să renunți la fumat și dacă este posibil, ȘI ESTE, să nu mai începi niciodată să fumezi. Îți voi face un program pentru fiecare zi, care te va ajuta să renunți definitiv la fumat.

005231_r0_620

Ziua 1

În prima zi va trebui să decizi că peste 10 zile devii nefumător. Primul pas este să reduci numărul de țigări pe care îl fumezi zilnic la jumătate. Dacă ești un fumător care fumează 20 de țigarete pe zi, va trebui ca în această zi să nu depășești sub nici o formă numărul de 10 țigări. După ce ai făcut și pasul acesta ia un carnețel sau un smartphone, și notează beneficiile pe care le observi. Evident, în prima zi nu vor fi foarte multe, însă cel puțin 10 trebuie neapărat notate, mai exact – 5 pozitive și 5 negative, la fiecare țigară fumată.

Ziua 2

Dacă în prima zi ai reușit să reduc numărul de țigări fumate, va trebui să reduci să te limitezi la țigările preferate din zi – cea de dimineață când te trezești, cea de după mese, și cea pe care o fumați înainte de a vă pune la culcare. Astfel înainte să fumați țigările preferate – menționate mai sus, va trebui să notați modul în care vă simțiți înainte de a fuma. Veți observa că va ajută să conștientizați că dumneavoastră sunteți de fapt un sclav al țigărilor.  Pentru a realiza asta va trebui să  găsiți dumneavoastră locurile în care nu se fumează, astfel, veți înlătura tentația oferită de fumătorii din jurul dumneavoastră. Practic va trebui să îți fumezi țigările preferate ale zilei fără companie.

Ziua 3

Folosește o aplicație de smartphone care să îți prezinte, toate dezavantajele și avantajele fumatului.  De exemplu, aplicația Stop Smoking a lui Jason Vale in 2 hours(foto) poate fi descărcată free din Play Store. Este de fapt o înregistrare audio pe o durată de două ore care aduce argumente foarte convingătoare împotriva fumatului. De asemenea poți asculta audiobook-urile lui Adel Carr disponibil free pe internet. Conștientizează că de fapt nu ai nevoie de țigări pentru a te simți bine, cu atât mai puțin pentru a te relaxa. Și va trebui să faci tot posibilul să te limitezi la o singură țigaretă pentru ziua de azi.

 

Ziua 4

Ascultă din nou Stop Smoking, până îți intră în cap pentru totdeauna, în orice moment al zilei, sau de fiecare dată când ai sentimentul ” trebuie să fac ceva cu mâinile”. Nicotina și gudronul părăsesc organismul în maxim 3 zile, astfel, organismul tău nu are nevoie de țigări în schimb psihicul are. Acum e momentul să fumezi ultima țigară, și apoi să decizi că ești nefumător. Este recomandat să nu folosești gumă de mestecat sau bomboane ca înlocuitori pentru țigări. De asemenea asigură-te că ai permanent la tine câteva alimente – fructe, dulciuri, sandwich, prajituri, etc pentru că ți se va face foame foarte des. În cazul băuturilor(neapărat nealcoolice) încearcă să bei înghițituri mici, pentru a-ți potoli pofta de țigară.

Ziua 5

Acum pentru că ai decis să fii nefumător și ești nefumător, Felicitări ! Ai reușit ! De fiecare dată când instinctul îți spune – ”trebuie să fac ceva cu mâinile” nu aprinde țigara. Ascultă din nou Stop Smoking. Pentru a te convinge încă odata de dezavantajele fumatului. Dacă mai păstrezi notițele din prima zi, mai fă o listă ca să fii sigur că renunțatul la fumat este o idée excepțională. Dacă nu ai timp de ascultat înregistrarea, cumpără o jucărie antistres. La mine a funcționat un Fidget Spinner(foto mai jos), sau un inel dublu(foto). Joacă-te cu această jucărie de fiecare dată când instinctul îți spune – ”trebuie să fac ceva cu mâinile”.

Ziua 6

După atâtea zile cu siguranță ai o listă lungă cu motivele pentru care ai renunțat la fumat, și vă recomand să le așezați peste tot unde vă petreceți timpul. Cine știe ? poate reușiți să va faceți și colegii de muncă să renunțe la fumat. Din nou ascultați Stop Smoking de cel puțin 3 ori cap coadă fără întreruperi.

Ziua 7

Din nou, veți asculta Stop Smoking, de fiecare dată când considerați că este necesar. Foarte important e să vă umpleți calendarul cu activități. Aglomerați-vă zilele cât de mult vă permite sănătatea. Veți fi extrem de uimit când veți observa că oboseala de după o zi aglomerată, este la fel ca și oboseala dintr-o zi relaxantă de acum 7 zile când încă erați încă fumător. Notați  acest aspect, ca un motiv în plus pentru a nu mai fuma niciodată.

Ziua 8

Același lucru – ascultați Stop Smoking și găsiți-vă un prieten, preferabil fost fumător, pe care îl sunați să îi spuneți că vă e greu fără țigară, ce efecte pozitive și negative a avut asupra dumneavostră, renunțatul la țigări. Dacă acesta este fost fumător va înțelege prin ce treceți. Dacă prietenul dumneavoastră este fumător puteți să îl chemați la o poveste, dar preferabil într-un loc unde fumatul este interzis. Dacă vă este cu adevărat prieten – va întelege; și … cine știe poate îl ajutați și pe el să renunțe la fumat.

Ziua 9

Același lucru – ascultați stop smoking, și limitați cantitatea de cofeină pe care o consumați zilnic, chiar dacă vă simțiți obosit. Este foarte important să reduceți timpul pentru cafea dimineața, pentru a nu face involuntar asocierea cu țigările, și a ceda tentației de a fuma.

smoking_quit_photoillustration.jpg

Ziua 10

În sfârșit nefumător de o săptămână. Felicitări ! Va rugăm să fiți atent la emoțiile negative(frustrare, furie, stress, etc), deoarece sunt dintre cele întâlnite motive pentru care oamenii încep din nou să fumeze. Efectul acesta este întâlnit la toate persoanele care au renunțat la fumat, mai ales dacă persoanele cu care își petrec marea majoritate a timpului sunt fumătoare. De obicei cei apropiați te susțin în renunțatul la fumat, însă în cazul familiilor în care majoritatea membrilor sunt fumători, ceilalți se pot simți amenințați de această decizie a domneavoastră. În acest caz aveți suficiente argumente pentru a-I convinge să renunțe la fumat, ori pur și simplu arătați-le listele pe care le-ați expus peste tot în decursul procesului de renunțare la fumat.

După ce au trecut primele două săptămâni, sunteți pe drumul cel bun pentru a renunța definitiv la fumat, dar și în acest caz trebuie să fiți foarte atent la orice scăpare de genul ”nu mai fumez de 2 săptămâni, 2 ani, etc, nu cred că o să mă apuc de fumat de la o singură țigară! ” complet greșit. Va trebui să preveniți ca aceste incidente să reapară. Cel mai bine este să vă gândiți prin ce a-ți trecut pe durata celor 2 săptămâni cand ați renunțat la fumat. Mult Succes! Ceea ce am prezentat mai sus este exact modul în care am renunțat la fumat.  Eram o fumătoare pasionată, ajungeam de cele mai multe ori la 20 de țigarete pe zi. O dată cu renunțatul la fumat viața mea s-a schimbat în bine. Mereu mă simt plină de energie și cu mai mult chef de viață.

One thought on “4.1 Viciile.Fumatul ”Să te lași de fumat este cel mai ușor lucru din lume. Am facut-o până acum de mii de ori”(Mark Twain)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.